Sidor

tisdag 25 mars 2014

Baby Heaven Pocket


Baby Heaven Pocket är en pocketblöja som handsys i Sverige. Den är sidoknäppt med dubbel knapprad och finns i tre storlekar, S från 3,5 kg, M från 6,5 kg och L från 12 kg. Av en kompis har jag fått låna en blöja i storlek M för att testa och skriva om. Blöjan är ganska gammal, min kompis köpte den för mer än 5 år sedan. Den har fuskmocka på insidan och ett väldigt fint mönster på utsidan. Längst bak i blöjan finns en ficka där man stoppar in inlägg. Jag vet inte om det följde med något inlägg när hon köpte blöjan, jag har fått låna den utan inlägg.

När jag såg blöjan första gången tyckte jag den såg väldigt liten ut och kände mig tveksam till att den skulle passa min son som nu väger drygt 10 kg. Dessutom är jag inte så förtjust i sidoknäppta blöjor, de brukar inte sitta bra på mina söner. Men jag blev väldigt förvånad när jag provade blöjan på sonen, blöjan var inte alls så liten som jag trodde. På varje flärp finns tre olika knapplägen som justerar bredden runt midjan, och vi använder den mellersta storleken. Det finns alltså utrymme för sonen att växa en hel del innan blöjan blir för liten. Blöjans gren är väldigt smal och jag var osäker på om blöjan skulle hålla tätt, men det gör den. Vi har inte upplevt läckage, vilket är något som vi brukar uppleva med sidoknäppta blöjor. Med tanke på att blöjan är fem år gammal är det imponerande. Man skulle kunna tänka sig att resårerna skulle ha blivit dåliga med tiden, men så verkar det inte vara med denna blöjan.

Den smala grenen gjorde det något knepigt att hitta passande inlägg. Jag provade först med flera olika prefolds, men inget fungerade. De var både för tjocka för grenen och för långa för själva blöjan. Det enda inlägget jag har som passar i denna blöja, är ImseVimses frottéinlägg. Men det passar å andra sidan perfekt. Man skulle naturligtvis lika gärna kunna använda sig av tvättlappar eller små handdukar som inlägg.

Jag har verkligen blivit positivt överraskad av Baby Heaven Pocket. Faktiskt gillar jag den så mycket att jag har blivit sugen på att köpa en blöja till sonen. Och jag fascineras av att man aldrig vet om en blöja passar ens barn innan man har provat den. Jag tycker själv att jag borde ha tillräckligt med erfarenhet nu, men fortfarande kan jag alltså överraskas. Extra roligt är det när det blir en så positiv överraskning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar