Sidor

onsdag 5 mars 2014

bumGenius pocketblöja 4.0


bumGenius pocketblöja, en klassiker som jag väntade väldigt länge med att prova. Alldeles för länge. Det bara blev så. När jag tidigt i min blöjkarriär beställde några blöjor från den enda svenska nätbutiken som då sålde bumGenius (nu finns det flera), valde jag mellan bumGenius och FuzziBunz. Just då var det många som skrev positivt om FuzziBunz på tygblöjeforum och jag valde den. Tiden gick och jag provade många andra blöjor. Kanske var det delvis priset som gjorde att jag inte köpte någon bumGenius, en pocketblöja kostar 220 kr i Sverige. Men samtidigt som jag provade många olika blöjor och letade efter den perfekta blöjan, noterade jag att väldigt många verkade gilla bumGenius. Varje gång någon frågar efter den bästa pocketblöjan i ett forum, så svarar väldigt många bumGenius. Så, för några månader sen beställde jag äntligen mina första bumGenius pocketblöjor. Om jag tidigare har haft höga förväntningar på en blöja, så var mina förväntningar den här gången skyhöga. Faktiskt kände jag mig så säker på denna blöjan att jag vågade beställa flera blöjor samtidigt. Det är något jag aldrig gör annars.

bumGenius pocketblöja 4.0 är, som jag tolkar det, den fjärde versionen av blöjan och det är den som finns att köpa nu. Blöjan är one size och ska enligt tillverkaren passa barn från 4 till 16 kg. Storleken justeras med tre knappar på blöjans framsida. Blöjan finns i två varianter, stängning med knappar eller kardborre. Jag har bara provat varianten med knappar. Den är frontknäppt med två knapprader som justerar bredden runt midjan. I flärparna med fästknapparna finns det resårer som gör flärparna stretchiga och flexibla. Blöjans insida består av fuskmocka/suede cloth, ett torrskikt som håller barnets hud torr. Längst bak i blöjan finns en ficka där man stoppar in inlägg. Över ficköppningen finns ett tygstycke som skyddar barnets hud från att komma i kontakt med inlägget. Tillsammans med blöjan får man två inlägg i mikrofiber, ett litet som kan användas när blöjan är i den minsta storleken, och ett större med knappar som kan justeras för att passa i blöjans olika storlekar.

 
 
 
När jag fick blöjorna var mitt allra första intryck att insidan kändes syntetisk. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, fuskmocka är ju faktiskt plast. Efter bara några få tvättar tyckte jag att insidan blev mjukare och gosigare. Nu när jag har vant mig vid det gillar jag fuskmocka, det är fuskmocka eller coolmax jag vill använda som torrskikt. Och efter att jag hade provat blöjan på sonen bara några få gånger, kunde jag med glädje konstatera att blöjan faktiskt levde upp till mina höga förväntningar. Passformen var perfekt, blöjan sitter fint runt lår och mage utan att lämna märken. Vi har aldrig läckage med den här blöjan. Sonen väger ca 10 kg och vi använder blöjan på den mellersta storleken (se den högra gröna blöjan på översta bilden). Jag använder ibland blöjan som nattblöja på stora sonen som väger ca 15 kg, och den sitter lika fint på honom. Resårerna i flärparna är superbra och en bidragande faktor till den perfekta passformen.
 
En annan sak som gör blöjan så bra, är att absolut alla inlägg passar i den. Dagtid kan man använda tunnare inlägg för att få en tunnare och smidigare blöja. Ska blöjan användas som nattblöja kan den stoppas med många tjocka inlägg. Passformen är lika fin oavsett om man använder tunna eller tjocka inlägg.
 
Det finns egentligen bara en sak jag inte gillar med blöjan, och det är de medföljande inläggen. Vad man använder för inlägg är en smaksak, många gillar mikrofiber för att det suger bra och torkar hyfsat snabbt, men jag gillar inte mikrofiber. Dessutom tyckte jag att just dessa inlägg kändes extra obehagliga mot händerna jämfört med andra inlägg i mikrofiber. Kanske blir de mjukare efter tvätt. Det vet jag ingenting om, för det första jag gjorde efter att ha packat upp mina blöjor, var att packa ned alla inläggen och lägga dem i garderoben. Där ska de få ligga och vänta på att yngsta sonen blir blöjfri och blöjorna ska säljas. Jag kan därför inte säga något om hur bra originalinläggen fungerar. Istället använder jag alla möjliga inlägg i mina blöjor. Jag väljer inlägg efter situation, tunnare inlägg om blöjan används dagtid hemma, och tjockare inlägg till längre promenader eller sovstund. Några av de inläggen jag använder mest är Alvehamn dagprefold, Muksut bambuinlägg och Muksut bambuhampainlägg.
 
bumGenius pocketblöjor finns i många fina färger och mönster. Ganske ofta kommer det nya färger eller mönster som följer vissa teman. Jag har nu skaffat flera bumGenius pocketblöjor och det är den blöjan jag har flest av. Mitt råd till andra tygblöjeföräldrar är att prova den direkt, inte vänta så länge som jag gjorde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar