Sidor

torsdag 20 mars 2014

Close Parent Pop In



Close Parent Pop In är en allt-i-2 one size-blöja som ska passa barn från de är nyfödda upp till 16 kg. Blöjan består av ett skal och två löstagbara inlägg som fästs i skalet med knappar. Blöjan kan användas med antingen ett eller två inlägg, beroende på vilken uppsugningsförmåga man önskar. Blöjans storlek justeras med knappar på framsidan och den fästs med kardborre runt magen. Inläggen finns i två varianter, bambu eller minky.

Jag har fått låna en blöja av en kompis för att testa och kunna skriva om här på bloggen. Blöjan är blå med gråa detaljer (knappar, kardborre, kantband och inlägg) och inläggen är i minky med ett torrskikt överst som påminner om coolmax.

Jag tycker att blöjan väldigt rejäl men också ganska klumpig och tjock. På sonen som väger drygt 10 kg och är ca 80 cm lång har jag den på största storleken med båda inläggen. Nu har jag inte haft möjlighet att prova den på ett mindre barn, men jag kan tänka mig att den måste bli väldigt stor på en nyfödd bebis. Själv hade jag valt varianten med bambu istället för minky, men nu är det minky jag har fått testa. Både minkyn och torrskiktet känns mjukt och behagligt och blöjan har mycket god uppsugningsförmåga. Det största inlägget har resårer i kanterna och skalet har en extra läckagebarriär. Jag kan tycka att det blir många kanter, men det verkar fylla en funktion då blöjan håller så bra. Skalets insida har dessutom ett lager fleece precis under inläggen med ett dolt uppsugande lager för att undvika läckage. Det största inlägget fästs med fyra knappar, en knapp i varje hörn. Det gör att inlägget ligger still utan att korva ihop sig mitt i blöjan, något som ofta händer med liknande blöjor där inlägg fästs med knappar. Även det lilla inlägget håller sig på plats, trots att det bara fästs med en enda knapp. Jag gissar att det beror på friktionen mellan det övre inläggets undersida av minky och det andra inläggets ovansida.

Efter att han provat blöjan några gånger har jag bara upptäckt ett problem. Blöjans tvättflikar sitter mitt på blöjans rygg direkt mot barnets hud. Alla andra blöjor med kardborre (som jag har sett) har tvättflikarna ute på blöjans flärpar i direkt anslutning till kardborren. Då hamnar de sällan i kontakt med barnets hud. När jag provade Pop In första gången reagerade jag direkt på placeringen av tvättflikarna. Jag brukar göra så att jag lägger barnet på den öppna blöjan, justerar blöjans framsida och lossar kardborren från tvättflikarna en och en i samband med att jag fäster kardborren på framsidan. Det var inte möjligt att göra så med Pop In. Jag var tvungen att öppna båda kardborreflikarna innan jag placerade barnet på blöjan. Det var inte en bra lösning för oss. Min son vägrar ligga still på skötbordet, och innan jag har fått på blöjan har han rullat runt några gånger. Nu fanns det stor risk att han skulle skrapa upp sig på den öppna kardborren, och jag var tvungen att vara snabb och hålla extra koll på honom. Tyvärr upplevde vi också att tvättfliken skavde på barnets rygg så att han fick ett rött märke. Det hände bara en gång, men kardborreproblemen var så jobbiga att jag inte skulle kunna ha den här blöjan till min son.

Nu har jag läst på Close Parents hemsida att det har kommit en ny version av Pop In-blöjorna, kallad V2. I version 2 har de flyttat tvättflikarna så att de nu är placerade ute på flärparna, precis som på alla andra blöjor. Det verkar som att jag inte är den enda som haft problem med just tvättflikarna.

Min slutsats är att Pop In är en något klumpig men rejäl blöja som passar när barnet har vuxit till sig lite. Den håller väldigt bra och är säkert ett bra alternativ för tillfällen när det går lite längre mellan blöjbyten, t.ex. längre promenader eller utevistelser. Version 2 med smartare tvättflikar och bambuinlägg skulle jag gärna ha provat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar