Sidor

måndag 17 mars 2014

Hahtuvahullu allt-i-ett


Mitt förra inlägg handlade om Hahtuvahullu pocketblöja, det kan ni läsa HÄR. Där kan ni läsa om hur jag hittade Hahtuvahullu och beställningen därifrån. Utan att upprepa allt jag skrev tidigare kan jag berätta att blöjorna är specialsydda till mig.

Hahtuvahullu allt-i-ett är en one size-blöja. Exakt vilka kilon den ska passa för vet jag inte, men jag tycker det är en ganska liten blöja för att vara one size. Sonen väger lite drygt 10 kg och är ca 80 cm lång, och på honom har jag blöjan på största storleken och den sitter perfekt. Har man mindre barn finns det knappar på blöjans framsida för att justera storleken. Blöjans insida består av torrskiktet coolmax. På baksidan av coolmaxtyget finns ett uppsugande tyg fastsytt. Jag tror det är ett bambutyg, och gissar på någon jersey-variant. Längst bak i blöjan finns en ficka. På insidan av fickan, fäst i bambutyget, finns två knappar. Det är här det tillhörande inlägget fästs (se bild längre ned). Blöjan är egentligen en mellanting mellan pocketblöja och allt-i-ett. Inlägget består av två olika tyger, jag tror det är bambujersey (samma som det uppsugande lagret på blöjans insida) på den ena sidan och bambufleece på den andra sidan. Inlägget är längre än blöjan och viks en gång innan det stoppas in. Det var möjligt att köpa blöjan med antingen knappar eller kardborre, och jag valde kardborre.

Precis som Hahtuvahullus pocketblöja är allt-i-ett-blöjan väldigt välsydd och väldesignad. Passformen är helt perfekt på min son. Kardborren sitter lagom långt ned med en tygkant över för att undvika att den skaver mot magen. Designen med ett inlägg som fästs med knappar är smart. Om inlägget skulle vara fastsytt skulle blöjan ha blivit väldigt lång och opraktisk att hängtorka. Nu har man dessutom möjlighet att torka inlägget separat i ett torkskåp. Blöjans gren är väldigt smal, vilket gör det lite meckigt att stoppa in inlägget. Egentligen inte svårt, men aningen jobbigare än med bredare pocketblöjor. Inlägget suger bra men blöjan håller inte för hur mycket som helst. Kanske beror det på att grenen är så smal. Det går heller inte att boosta blöjan med flera inlägg då den blir helt "full" av det tillhörande inlägget. Nu har jag lärt mig ungefär hur mycket den klarar och jag använder den främst hemma som dagblöja. Men trots att blöjan inte är 100% läckagesäker så gillar jag den mycket. Jag gillar alla detaljerna, hur materialet känns och hur den sitter på barnet. Mina två Hahtuvahullu-blöjor är några av de få helt unika blöjorna jag har i min samling, och jag kommer ha kvar dem tills barnet växt ur dem eller blivit blöjfritt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar