Sidor

torsdag 13 mars 2014

Bambooty Easy Nights


Bambooty Easy Nights är en allt-i-ett-blöja med extra stor uppsugningsförmåga för att kunna hålla en hel natt. Blöjan har fyra fastsydda inlägg, två på varje sida, som placeras på varandra i blöjan. Inläggen består av 70% bambu och 30 % ekologisk bomull med mikrofiber insytt. Det översta inlägget har ett torrskikt av fuskmocka på ovansidan, men det är också möjligt att välja naturmaterial närmast barnets hud genom att placera inlägget som är fastsytt på blöjans undersida längst upp. Blöjan finns i fem olika storlekar och man kan välja mellan en eller två knapprader runt midjan.

Under vintern köpte jag en blöja begagnat för att testa som nattblöja. Blöjan hade en knapprad och var i storlek L (10,5-17 kg). Jag skulle ha den till sonen som väger ca 10 kg. Konstigt nog upplevde jag att blöjan var liten till honom, den hamnade en bit ned på höfterna och det såg inte så bekvämt ut. Därför provade jag den bara några gånger dagtid innan jag sålde den vidare. De fyra inläggen gjorde blöjan ganska tjock men jag märkte att uppsugningsförmågan var otroligt bra. Har man den som nattblöja spelar det mindre roll att blöjan är tjock, då är det viktigare att den håller en hel natt utan att läcka.

Det var inte bara storleken som inte passade oss, blöjan blev en besvikelse på flera sätt. Jag gillade inte känslan tyget gav, varken inläggen eller blöjans innertyg. Hela blöjan kändes väldigt syntetisk även om den till stor del består av naturmaterial. Det var också svårt att hängtorka den. De två inläggen på varje sida blev hängande intill varandra och blöjan torkade extremt långsamt. Under tiden blöjan torkade var jag tvungen att flytta på den för att olika delar skulle få torka. Det blev onödigt mycket jobb.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar