Sidor

lördag 15 mars 2014

Hahtuvahullu pocketblöja


Ett av mina absoluta favorittyg i blöjor är tencel. Under hösten letade jag efter blöjor med tencel och hittade Hahtuvahullu, ett finskt företag som syr egna tygblöjor. De har färdigsydda blöjor till försäljning på sin hemsida, men syr också blöjor efter kundens önskemål. Jag kontaktade dem och ville köpa en blöja med tencel, men tyvärr hade de inte kvar någon tencel och de lyckades heller inte få tag på någon. De föreslog att jag skulle prova en blöja med bambufrotté istället och under tiden vi hade kontakt blev jag så nyfiken på produkterna att jag beställde en pocketblöja och en allt-i-ett. Jag fick själv välja mönster på blöjorna (på hemsidan fanns det många tyger att välja bland), vilken sorts öppning och insidestyg blöjorna skulle ha. Förutom att Hahtuvahullu syr olika sorters blöjor, som pocketblöjor, formsydda blöjor och allt-i-ett, så har de också två olika modeller. Helmi har ett extra kantband sytt över lårresåren, Loisto har "normala" resårer. Jag valde pocketblöja Helmi och allt-i-ett Loisto.

Pocketblöjorna görs i fem olika storlekar, NB (2-4kg), S (4-9kg), M (5-12kg), L (8-18kg) och XL (15kg>). Jag valde storlek L med kardborre. Längst bak i blöjan finns en ficka där man stoppar in inlägg. Det följer inte med något inlägg när man köper blöjan. Hahtuvahullu syr inlägg man kan köpa separat, men det var onödigt för mig som redan har så många inlägg. I blöjan använder jag mest Alvehamn dagprefold eller Muksut bambuhampainlägg.

Det här är en välsydd blöja! Alla detaljer är så fina och passformen är riktigt bra. Bambufrottén är mjuk och skön mot huden. Efter att barnet har kissat blir den ganska blöt, så då får man byta blöjan direkt. Jag använder därför blöjan hemma under dagtid. Den håller superbra, hur mycket det beror på de extra kantbanden vet jag inte. Men vi har inte upplevt läckage med blöjan en enda gång.

Kontakten med Hahtuvahullu var väldigt trevlig och jag fick snabbt svar på alla mina frågor. Jag betalade via Paypal och bara två veckor efter att jag hade betalat fick jag blöjorna med posten. Jag betalade 48 euro för mina två blöjor inklusive frakt till Sverige, vilket jag tycker är ett bra pris för två så välsydda specialbeställda blöjor. Hade jag upptäckt dessa blöjor tidigare hade jag köpt många flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar