Sidor

måndag 4 november 2013

GroVia hybrid


Nu har jag hunnit prova GroVia-blöjan på barnen ett tag och känner mig redo att skriva om den. GroVia Hybrid är en AI2-blöja, vilket betyder att det är en blöja som består av två delar som tillsammans blir en komplett blöja. Den består av en blöjbyxa som man placerar olika löstagbara inlägg i. Det finns tre sorters inlägg, ett tyginlägg med fleece som ska kännas torrt mot barnets hud även efter att det har kissat, ett tyginlägg i ekologisk bomull och engångsinlägg. Syftet med löstagbara inlägg är att man vid blöjbytet kan byta enbart inlägget och återanvända byxan. Tyginläggen knäpps fast i byxan, engångsinlägget har klister på baksidan som gör att det sitter fast i byxan men också är lätta att ta bort. Byxan finns med antingen kardborre eller knappar, men jag har bara provat byxor med knappar.
 
Det första jag tänkte när jag såg blöjan, var att det var en kvalitetsprodukt. PUL-tyget känns hållbart och starkt, knapparna på byxan och inläggen känns rejäla. Knapparna är mycket större än jag har sett på andra blöjor, vilket jag tycker är positivt. Knappar är något som brukar gå sönder på blöjor som används mycket, men här känns det väldigt osannolikt att knapparna ska gå sönder eller lossna. Byxan är one size och ska räcka från 3,6 – 13,6 kg. Storleken justeras med knappar på framsidan som gör blöjan kortare eller längre. För att fästa runt midjan har byxan två knappar i samma höjd på varje sidoflik. Knapparna sitter ganska långt från varandra och håller därför byxan i jämn höjd runt midjan. På insidan har byxan mesh-tyg och två knappar som man fäster inläggen med, en på framsidan och en på baksidan. Inlägget ligger därför stabilt i blöjan när den används.

Inläggen är böjda så att de ska följa barnets kropp. De består av två delar som är fastsydda längst fram och längst bak. Det gör att de kan dras ifrån varandra när de torkar och på så sätt torka snabbare. På sidorna finns upphöjda resårer som ska hjälpa till att fånga upp bajs så det inte hamnar i byxan. Inläggens baksida har ett lager med TPU för att fukt inte ska gå över i byxan.

Jag tycker systemet fungerar väldigt bra. Det är lätt att fästa inläggen i byxan och det är lika lätt att byta inlägg när barnet har kissat. Inläggen är tjocka och suger bra samtidigt som byxan håller tätt, så jag är aldrig orolig för läckage. Jag gillar att bara byta inläggen och återanvända byxan, högen med smutsiga blöjor blir mindre och det tar mindre plats på torkstativet. Att blöjorna tar mindre plats på torkstativet är faktiskt en ganska viktig faktor för mig som ska hängtorka blöjor i en liten lägenhet. Jag gillar också att inläggen har TPU på baksidan. När jag har använt formsydda blöjor har de ofta blivit våta tvärs igenom och då har det inte känts fräscht att återanvända blöjbyxan så många gånger. Med GroVia upplever jag inte att byxan blir ofräsch även om den används gång på gång och den behöver därför inte tvättas så ofta. Byxan sitter snyggt på barnen och det är uppenbart att det har lagts ned mycket tid på design och att hitta en god passform. Jag har provat blöjan på två barn, det ena väger 8 kg och är 65 cm lång, det andra väger 14 kg och är 95 cm lång. Byxan sitter lika fint på båda barnen!


Som jag skrev tidigare finns det två olika tyginlägg. Det ena inlägget är täckt med fleece för att fungera som ett torrskikt mot barnets hud efter att det har kissat. Det andra inlägget har ekologisk bomull mot barnets hud. På bilden ovan ser ni bomullsinlägget till vänster och fleeceinlägget till höger. Vi började använda GroVia under sommaren och då tyckte jag att inlägget med fleece blev för varmt, eftersom byxan är ganska tätt. Men nu under hösten har jag ändrat mig och gillar fleeceinlägget mer och mer. Inlägget med bomull blir ganska blöt när barnet har kissat och behöver bytas relativt ofta. För mig är GroVia därför en perfekt hemmablöja, men inte lika smidig när jag ska iväg och det går längre tid mellan blöjbyten. För dessa tillfällen finns engångsinläggen (se bild längre ned). De är tunna och små och tar mycket mindre plats än en vanlig engångsblöja. De är oerhört lätta att fästa i blöjbyxan och sitter bra. Fästmetoden påminner om hur man fäster en dambinda i en trosa. Jag upplever att engångsinläggen känns lika torra som vanliga engångsblöjor och att de suger bra. Ett jättebra alternativ till engångsblöjor. Men de är ganska mycket dyrare än vanliga blöjor. Jag hade nog inte köpt en GroVia-byxa enbart för att använda med engångsinlägg, men om man använder den med tyginlägg är det perfekt att ha några engångsinlägg att använda när man ska iväg.
 
GroVia Hybrid-blöja har blivit en riktig favorit här hemma och jag kan varmt rekommendera den. Byxan finns i många fina färger och mönster.  Just nu har jag två byxor och sex tyginlägg. När jag började använda GroVia trodde jag inte att jag skulle behöva så många byxor. Men när det kommer bajs i blöjan brukar jag vilja tvätta hela byxan, och nu har det hänt några gånger att jag har många rena inlägg men inga rena byxor. Jag tror jag ska köpa en tredje byxa och två inlägg till, tre byxor och åtta inlägg känns som en lagom mängd för oss.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar