Sidor

torsdag 21 november 2013

Little lamb OSFA pocketblöja


Little lamb OSFA (one size fits all) är en pocketblöja som, precis som man förstår av namnet, ska fungera under hela blöjperioden. Little lamb säljer också pocketblöjor i storlekar efter vikt. Dessa blöjor har en helt annan passform så det är viktigt att inte blanda i hop dem.

OSFA finns i två olika versioner. Version 1 kom först och har nu ersatts av den uppgraderade version 2. Jag har provat båda versionerna och kan därför jämföra dem. På bilderna syns version 1 till vänster (grön) och version 2 till höger (gul).

Blöjan har dubbel knapprad och fästs med två knappar på den övre knappraden och en knapp på den nedre knappraden. Storleken justeras i höjdled med tre knappar på framsidan. Blöjan är ensfärgad med vita knappar men det finns många olika färger att välja mellan. Insidan består av vit fleece. Längst bak finns en ficka att stoppa inläggen i och ett extra tygstycke som skyddar inläggen från att ramla ut och gör att barnets hud inte kommer i kontakt med inlägget.

Vad är då skillnaden på version 1 och 2? Jo, det finns två skillnader: storleken och inläggen. Version 1 är väldigt liten för att vara en one size-blöja och version 2 har därför blivit mycket större. Skillnaden går knappt att se när man lägger blöjorna bredvid varandra, men på ett barn märks det tydligt att version 2 har mycket större utrymme runt låren och magen. Till version 1 fick man med två mikrofiberinlägg men till version 2 får man med två bambuinlägg.

Jag köpte blöjan i version 1 till mitt första barn när han var 20 månader, men den var då för liten för honom. När mitt andra barn föddes använde jag den mycket de första månaderna, men när han var runt ett halvår gammal tyckte jag att den började bli trång runt låren. Jag köpte då en blöja i version 2 och förvånades över hur mycket större den var. Sonen är nu 7 månader och väger närmare 10 kg och det finns gott om utrymme för honom att växa i den. Jag är också förtjust i bambuinläggen, mikrofiber har jag aldrig gillat. De är ganska tunna och jag använder båda två. Lite meckigt är det att få dem att ligga rätt, men blöjan känns smidig och tunn även om det är två inlägg.

Det här är en blöja som håller bra, vi har inte haft problem med läckage. Den är ganska billig, och jag tycker det märks, särskilt på fleecen som fort blir nopprig. Men för att vara en budgetblöja tycker jag den är bra. Särskilt positivt är att inläggen är i naturmaterial, de flesta billiga blöjor har mikrofiberinlägg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar