Sidor

tisdag 11 februari 2014

TotsBots EasyFit V3


TotsBots EasyFit V3 är en one size allt-i-ett-blöja som skal passa från 4 till 16 kg. Den finns med knappar och kardborre, jag har bara provat varianten med knappar. Blöjan har två knapprader som justerar bredden runt midjan, och knapparna sitter snett för att skapa bästa passform. Blöjans storlek justeras i höjdled med två knappar. Blöjan är gjord av 100% polyester och dens insida består av minky. Insidestyget fortsätter ut av blöjan som ett inlägg. Inlägget viker man in i en ficka, precis som på en pocketblöja. I fickan finns också utrymme för att boosta blöjan med ytterligare inlägg vid behov. Ficköppningen döljs av ett vitt tyg, se bild längre ned.

Mitt första intryck av blöjan var att den gav ett syntetiskt intryck men samtidigt var väldigt snygg och nätt. Efter att vi har använt den ett tag tycker jag att förstaintrycken stämmer bra. Att blöjan känns syntetisk är antagligen en självklarhet då den består av 100% polyester. Men det var det vita kanttyget jag reagerade på till en början, minkytyget i mitten är mjukt och gosigt. Minkyn blir blöt när barnet kissar, ungefär lika blött som naturmaterial brukar kännas. Tillsammans med blöjan får man ett löst fleeceinlägg som kan användas som torrskikt, men det har jag valt att inte använda. Blöjan suger bra trots att den är så tunn. Och den är verkligen tunn, det här är nog den tunnaste blöjan vi har.

Blöjan har en väldigt fin passform som följer barnets kropp. Versionen med knappar är ganska liten för att vara one size och jag tror inte att man kan ha den upp till 16 kg som producenten påstår. Min stora son på närmare 15 kg har fått prova den och den var för liten för honom. Jag tror att versionen med kardborre är större, men har inte provat den så jag kan inte jämföra.

Blöjan har flera fördelar. Torktiden är relativt kort och jag tycker det är praktiskt att inlägget sitter fast, blöjan tar inte mycket plats på torkställningen. Det är också väldigt lätt att stoppa in inlägget i fickan. Nackdelen med blöjan är att den känns blöt trots att den består av syntetmaterial. För ofta använder man tygblöjor i syntetmaterial för att undvika att barnet ska ha blött tyg direkt mot huden. Men TotsBots Easyfit V3 är ett bra val för den som vill ha en tunn och smidig blöja som är enkel att använda och som torkar fort.


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar