Sidor

måndag 24 februari 2014

Muksut pocketblöja


Muksut pocketblöja tillverkas av finska Myllymuksut och finns i flera olika varianter. Man väljer mellan kardborreöppning eller sidoknäppning och insida i antingen coolmax eller bambu (enligt Myllymuksuts hemsida kan man också välja mikrofleece, det har jag inte sett tidigare). Blöjorna finns i tre storlekar: Nb, S-M (5-10 kg) och L-XL (10-15 kg). Det finns många fina färger och tryck att välja mellan. Blöjorna kan köpas hos flera svenska nätbutiker eller direkt från Myllymuksut. Inget inlägg följer med blöjan men Myllymuksut säljer flera inlägg som passar.

Den här blöjan hade jag enorma förväntningar på innan jag provade den. Den är snygg, ser smidig ut och jag gillar coolmax väldigt mycket. När min yngsta son var någon månad gammal köpte jag en sidoknäppt i storlek S-M med coolmax på insidan (se bild ovan). Jag köpte också en Muksut bambuprefold som jag använde som inlägg i blöjan. Jag upplevde att blöjan var en kvalitetsprodukt, välsydd i bra tyger, och väldigt nätt. Storleken runt midjan justeras med två knapprader som sitter något snätt jämfört med varandra för att skapa god passform. Jag gillade allt med blöjan, förutom att den inte passade min son. Varje gång vi använde den blev det läckage. Jag försökte knäppa den på alla tänktbara sätt men fick den inte att sluta tätt kring barnets lår. Läckagen berodde inte på för liten uppsugningsförmåga, jag var noga att kontrollera det. Min slutsats var helt enkelt att modellen inte passade barnet och blöjan fick flytta vidare till en annan familj.

När sonen hade växt till sig lite valde jag att prova nästa storlek, då med kardborre och coolmax, i hopp om att den skulle fungera bättre. Jag hade hunnit förälska mig i Muksut formsydda blöjor och tänkte att pocketblöjan med kardborre borde fungera lika bra. Tyvärr gjorde den inte det. Precis som den första pocketblöjan kändes den andra välsydd och fin på alla sätt, men passformen fungerade inte. Kanske var den för tunn, för blöjan korvade sig mellan barnets ben. Kardborren fästes mitt på magen och det fanns inget stöd på sidorna vilket resulterade i att framsidans kanter åkte snett ned. Jag använde Muksut bambuprefold även till denna blöja, och uppsugningsförmågan var det inget fel på. Blöjan gick att använda, men jag tyckte inte den såg bekväm ut för barnet. Muksut pocketblöja är ganska dyr (169 kr utan inlägg) och jag valde att sälja den efter att vi hade provat den några få gånger. Då var den fortfarande i nyskick och hade ett ganska högt andrahandsvärde.

Innan jag provade blöjan trodde jag att det här skulle bli min favoritblöja. Jag hade hunnit prova en hel del blöjor men letade fortfarande efter en riktigt bra blöja med torrskikt som jag kunde köpa många av och använde ända tills barnet blir blöjfritt. Det var tur att jag hade hunnit erfara att man alltid måste prova en blöja på barnet innan man vet om den fungerar eller inte. Jag köpte bara en och kunde lätt sälja den vidare utan att förlora särskilt mycket pengar. 

Här under ser ni blöjan i storlek L-XL med kardborre:

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar