Sidor

onsdag 22 januari 2014

Little lamb pocketblöjor, storleksanpassade


Little lamb (lilla lammet på svenska) har pocketblöjor i one size (som ni kan läsa om här) och storleksanpassade som finns i storlekarna 1 (3-9 kg), 2 (9-17 kg) och 3 (15+ kg). Jag har provat de storleksanpassade i storlek 2 och 3.

Blöjorna har två knapprader som justerar bredden runt midjan. Insidan består av fleece och blöjorna finns i många snygga färger. Tillsammans med blöjan får man ett bambuinlägg som viks tre gånger och stoppas i blöjans ficka.

Jag köpte två blöjor i storlek 2 när sonen vägde ca 11-12 kg. Tyvärr satt de inte särskilt bra på honom. Det fanns gott om utrymme runt magen, men resåren runt låren satt väldigt hårt och lämnade röda märken. Eftersom lillebror var på väg, valde jag att spara blöjorna till honom. När lillebror vägde runt 8 kg började jag prova blöjorna på honom, men jag upplevde precis samma sak. Blöjorna satt alldeles för hårt runt låren men runt magen fanns det mycket extra plats. Jag har faktiskt aldrig sett någon blöja med så hårt åtdragna resårer runt låren som just dessa. Jag kontaktade Little lamb i England och frågade om det var ett vanligt problem. De hade aldrig hört om problemet tidigare. Efter en hel del e-post fram och tillbaka konstaterade vi att det antagligen rör sig om passformsproblem. Jag måste säga att kontakten med Little lamb var mycket trevlig, de var så hjälpsamma på alla sätt. Det slutade med att de skickade mig två blöjor i one size, och dessa har passat mycket bättre hos oss.

Efter att jag först hade provat blöjorna i storlek 2 på stora sonen, och sedan lagt undan dem till nästa barn, köpte jag några i storlek 3 till honom för att prova. Men dessa var väldigt stora, alldeles för stora för oss. Storlek 3 kan vara ett bra alternativ för de som har stora eller runda blöjbarn eller kanske som nattblöja för äldre barn.

De gånger vi har använt blöjorna har jag märkt att de (förutom passformsproblemen) fungerar väldigt bra. Vi har t.ex. inte haft problem med läckage. Det tillhörande bambuinlägget suger bra och det finns också utrymme att boosta blöjan ännu mer om det skulle behövas. Det jag inte riktigt gillar med inläggen, är att de är ganska hårda och stela. Jag har använt dem en del i andra blöjor när jag har haft för få inlägg, och jag tycker att de är för hårda för oss. Dessutom blir de väldigt noppriga efter ett antal tvättar. Om blöjorna hade fungerat bättre hos oss hade jag nog valt att använda andra mjukare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar