Sidor

torsdag 12 december 2013

MannaMaa pocketblöja och fjärilsinlägg



MannaMaa är ett finskt märke och blöjorna sys i den egna syateljén Finland. MannaMaa pocketblöjor finns i fyra storlekar: S (4-7 kg), M (6-12 kg), Petit (9-13 kg) och L (10-17 kg). Storleken Petit har samma bredd som M men är högre och passar smalare barn. Blöjan finns med tre olika öppningar: kardborre, sidoknäppning och knappar på framsidan. Det finns två varianter av innertyg att välja mellan: coolmax och tencel. Coolmax är ett torrskikt av 100% polyester, tencel är ett naturmaterial som tillverkas av cellulosafiber. På bilden under syns tencel till vänster och coolmax till höger.



Pocketblöjorna har en ficka på insidan där man stoppar i inlägg. De säljs utan inlägg men MannaMaa tillverkar fjärilsprefold som är specialdesignade för att passa blöjorna. Dessa köper man separat. Fjärilsprefolden finns i samma storlekar som blöjorna. Köper du t.ex. en pocketblöja i storlek M kan du också köpa en fjärilsprefold i storlek M. Fjärilsprefolden viks två gånger och har knappar som gör att den håller formen. Ihopknäppt ser den ut som en fjäril och sitter perfekt i blöjan. En rolig detalj är att prefolden har tyg med mönster. En annan snygg detalj är att blöjornas innertyg har en färg som matchar blöjornas utsida.

 

Jag började med att prova blöjor i storlek M med kardborre och med sidoknäppning, några med tencel och några med coolmax. Till blöjorna köpte jag tillhörande fjärilsprefold. Jag tyckte väldigt mycket om blöjorna direkt. De satt perfekt på lilla sonen (som jag tror vägde ca 7 kg när jag köpte de första blöjorna). Ganska snart upptäckte jag att varianten med kardborre var den som passade oss bäst, och det var den jag valde att köpa flera av. Många kan ha storlek M hela blöjperioden, men så är det inte för oss. Stora sonen vägde ca 14 kg då jag köpte de första i storlek M, och de var för små för honom. Jag köpte därför några i storlek L till honom. De satt ganska bra på honom men var aningen stora och det fanns gott om utrymme att växa i. Men jag upplevde att blöjorna i storlek L blev väldigt tjocka och klumpiga. Med fjärilsprefolden i blir blöjorna stora och det var nästan omöjligt att ha en byxa utanpå. Jag har därför valt att enbart satsa på att ha MannaMaas pocketblöjor i storlek M.

Just nu har vi sex st, tre med tencel och tre med coolmax. Den lilla sonen väger nu ca 10 kg och blöjorna sitter fortfarande perfekt på honom och det finns gott om utrymme för honom att växa. Jag gillar coolmax och tencel lika mycket. Tencel har fördelen att det är ett naturmaterial, vilket jag uppskattar. Efter att barnet har kissat blir det blött, men inte riktigt lika blött som bomull eller bambu. Coolmax känns något torrare än tencel. Både coolmax och tencel håller sig otroligt bra tvätt efter tvätt. Våra blöjor har använts många gånger, men de ser fortfarande helt nya ut. Jämfört med fleece är det en enorm skillnad, fleece blir nopprigt och fult efter bara några få tvättar.

För mig är det tydligt att MannaMaas blöjor är kvalitetsblöjor. De är välsydda och tygkvalitén är utmärkt. Det finns många små detaljer som gör att blöjorna blir extra bra. Som den välsydda öppningen till fickan där inläggen stoppas in. Och den optimala kardborren som fäster perfekt, är svår (eller nästan möjlig) för barnet att pirka loss och är placerad en liten bit ned på blöjan så att den inte skaver mot barnets hud. Det samma gäller för inläggen. Knapparna gör att inlägget sitter perfekt i blöjan utan att halka runt och kunna bli för tjockt på fel ställe.

Det känns riktigt bra att använda dessa blöjor. Passformen är perfekt, inläggen suger bra och blöjorna är vackra. Tencel ska vara ett at de allra mest miljövänliga tygerna man kan ha i tygblöjor, vilket jag uppskattar. Jag gillar också att stödja ett litet företag. Eftersom MannaMaas blöjor sys för hand och produktionen är mycket småskalig, ändras tygmönstren hela tiden efter vad som köps in. Blöjorna blir därför nästan unika då det sys väldigt få i varje färg.

Den enda nackdelen jag kan komma på, är att fjärilsprefolden inte kan återanvändas om man byter storlek på blöjan. Samtidigt tycker jag det är väldigt bra att fjärilsprefolden är specialdesignad för varje storlek, för då passar den perfekt i blöjan. Och det är faktiskt det viktigaste.

Blöjorna är ganska dyra jämfört med andra tygblöjor. En blöja och en fjärilsprefold kostar ca 300 kr i Sverige. Men de är väl värda sitt pris, både med tanke på kvaliteten och att de sys för hand. Blöjorna håller sig otroligt bra och har ett högt värde på begagnatmarknaden. Jag kan varmt rekommendera MannaMaas pocketblöjor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar