Sidor

fredag 6 december 2013

ImseVimse Allt-i-ett



ImseVimses Allt-i-ett-blöja var den första tygblöjan jag provade. Jag hade läst mycket om tygblöjor på nätet och tyckte den lät enkel att använda jämfört med många andra tygblöjor. Allt-i-ett-konceptet tilltalade mig då det påminde mycket om en engångsblöja. Allt-i-ett eller aio (all in one) betyder att blöjan har fastsydda inlägg och PUL på utsidan och används precis som den är. Man behöver alltså inte någon blöjbyxa utanpå och man behöver inte extra inlägg. Efter användning tvättas hela blöjan. På insidan har blöjan certifierad ekologisk bomullsfrotté vilket också var något jag tyckte var väldigt positivt. Jag köpte därför ett helt paket med dessa blöjor och hade tänkt att jag endast skulle använda dem. Tyvärr blev det inte så bra som jag hade hoppats.

ImseVimses Allt-i-ett-blöja finns i flera olika storlekar. Jag använde den gamla modellen som fanns i sex olika storlekar, och jag provade storlek L (9-12 kg) och XL (11-14). Blöjan finns nu i en uppdaterad version med endast fyra storlekar, dessa har jag inte provat. Man väljer mellan kardborre och knappar och jag har provat både och. Blöjans insida har alltså bomullsfrotté och två inlägg är fastsydda i blöjan, ett längst fram och ett längst bak. Inläggen lägger man på varandra mitt i blöjan. Det ena inlägget består bara av bomull men det andra inlägget har ett lager fleece längst upp. Tanken är att man kan välja om man vill ha fleece eller bomull närmast barnets hud, man väljer själv vilket av inläggen man lägger överst.

Tyvärr passade denna blöja inte min son. Även om blöjan har en stor läckagebarriär runt låren drabbades vi av läckage hela tiden. Jag lyckades aldrig få blöjan att sluta tätt kring låren. Efter att ha provat ett tag med en storlek, köpte jag en annan storlek som jag trodde skulle passa bättre. Det blev inte bättre, vi hade samma problem med läckage. Dessutom gillade jag inte att inläggen låg mitt i blöjan. Utan att gå in på för många detaljer kan jag säga att det blev oerhört jobbigt med bajs i blöjan som kladdade ned båda inläggen och blöjans insida. De två inläggen gjorde också att blöjan blev väldigt klumpig och onödigt stor. Jag var nära att ge upp hela tygblöjeprojektet och tyckte det var väldigt tråkigt att ha lagt så mycket pengar på blöjor som inte fungerade. Till slut vågade jag prova en pocketblöja och insåg att det var det jag skulle satsa på istället.

Jag vill poängtera att det finns många som gillar dessa blöjor och får dem att sitta riktigt bra på sina barn. Antagligen var det passformen som inte fungerade på min son. Så är det med tygblöjor, en blöja kan sitta väldigt fint på ett barn och vara helt katastrofal på ett annat barn. Man måste prova sig fram för att ta reda på vad som passar ens barn, det går inte att läsa sig till eller bara få råd från andra. Det jag lärde mig av dessa blöjor var att aldrig köpa många av en blöja jag inte har provat. Nu köper jag en och provar den, fungerar den bra kan jag köpa flera av samma sort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar