Sidor

torsdag 12 juni 2014

Totsbots Easyfit V4


TotsBots Easyfit V4 är TotsBots senaste blöja. Det är den fjärde versionen av TotsBots allt-i-ett-blöjor, varav namnet V4. Den kallas också "Binky", en korsning av namnen på materialen som ingår, bambu och minky. Blöjan är one size och ska passa barn mellan 4 och 16 kg. Storleken justeras med tryckknappar på framsidan. Runt midjan fäster man blöjan med kardborre. Den har ett långt fastsytt inlägg, ungefär som en tunga, som man stoppar in i en ficka längst bak i blöjan. Tillsammans med blöjan får man också ett extra löst inlägg som kan knäppas fast i tungan för att öka uppsugningsförmågan. Inlägget och insidan består av bambu/bomull som är placerat närmast barnets hud och minky (syntetmaterial) på undersidan. På blöjans insida finns också polyester kring blöjans kanter, se bild. TotsBots Easyfit V4 finns i flera olika mönster och färger. Mönstret på min blöja heter "Hey Diddle Diddle". Blöjan är märkt med Oeko-Tex. Det gillar jag!

Jag har tidigare testat TotsBots Easyfit V3, den kan ni läsa om här.

Jag har använt blöjan till min son som är 14 månader, väger lite drygt 10 kg och är ca 80 cm lång. Vi har använt blöjan på största storleken utan att använda oss av knapparna på framsidan. För oss var det tillräckligt att använda blöjan utan det extra inlägget som man fäster med knappar. Blöjan har en väldigt fin passform på barnet och den är tunn och smidig samtidigt som den håller bra. Vi använder den som dagblöja och har aldrig upplevt läckage. Blöjan påminner mycket om den tidigare versionen, V3, men det som skiljer blöjorna åt är insidesmaterialet. Jag gillar verkligen att den nya versionen har naturmaterial närmast barnets hud. Jag hade önskat att hela insidan var i naturmaterial, men tycker att det är en stor förbättring sen den tidigare versionen. Det långa inlägget är lätt att stoppa in i fickan och blöjan är enkel att använda. Den torkar raskt, något som många tygblöjeföräldrar uppskattar.

Just nu är min son i en ålder där han precis har lärt sig gå. Det innebär att han reser sig, går och ramlar hela dagarna. Vi har då upplevt att blöjans kardborre ibland skaver mot hans lår. Jag tror det beror på rörelserna han gör, att han reser sig och sätter sig gång på gång. Vi har upplevt liknande problem med andra blöjor med kardborre just nu, blöjor som tidigare har fungerat helt bra. Jag är säker på att den här blöjan skulle ha passat bättre när han var lite mindre och låg ned, och att den kommer bli bättre när han går lite stadigare.

Nätbutiken www.babyrino.se har gett mig möjlighet att testa den här blöjan. Babyrino håller i en insamling av begagnade blöjor som skickas till Burkina Faso i Västafrika. Projektet kan ni läsa om här. Jag kände till projektet när jag kontaktades av Babyrino, och jag kommer skänka testblöjan (och några andra blöjor) till projektet när vi inte längre behöver dem. Det är helt och hållet mitt beslut och inget som Babyrino har krävt eller ens föreslagit.

Blöjans insida med inlägget i fickan:

Blöjans insida med inlägget i full längd och extra inlägg:
 
Närbild på de två olika ytorna på blöjans insida, bambu/bomull i mitten och polyester runt:
 
Det extra inlägget fästs med knappar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar