Sidor

onsdag 8 oktober 2014

Min tygblöjeresa - från enkla allt-i-ett till naturmaterial och ull


Nu när jag har bloggat i över ett år tycker jag det är på tiden att jag skriver något om vilka blöjor vi faktiskt använder. Går man in på min blogg får man intrycket att jag har oerhört många olika tygblöjor i alla möjliga former och märken. Och det stämmer väl till en viss del, men naturligtvis har vi inte kvar alla blöjor vi har provat.

När jag startade bloggen hade jag två blöjbarn. Under året som har gått har mitt äldsta barn blivit blöjfritt och det minsta barnet har hunnit växa ur alla sina blöjor i små storlekar. I samma takt som jag har köpt blöjor har jag också sålt undan de blöjor barnen har växt ur eller som inte har passat oss. Nu har vi landat i en samling som fungerar:

Allt-i-ett:
1 bumGenius Elemental
1 TotsBots Easyfit V4
2 POOPS! aio bambu/bomull
1 Hahtuvahullu aio

Pocketblöjor:
10 bumGenius pocketblöjor V4
1 Rassalfar pocketblöja
1 Hahtuvahullu pocketblöja storlek L
2 POOPS! pocketblöjor med fleece

Formsydda:
5 Alvehamn Formsydd Bambu Dag (3 st storlek M, 2 st storlek L)
1 Alvehamn Hemp Dry
2 Muksut formsydd storlek L/XL
1 MannaMaa formsydd storlek L
2 Sloomb Overnight Bamboo Fitted (1 storlek L, 1 storlek XL)

Allt-i-2:
2 GroVia hybrid-skal med 3 inlägg i bomull
2 ImseVimse One Size

Vikblöjor:
3 Geffen Baby vikblöjor

Inlägg:
3 Alvehamn dagprefold
5 Muksut bambuhampainlägg
6 Muksut bambuinlägg
5 Little lamb booster
2 par Little lamb inlägg
3 Geffen Baby-inlägg
2 par ImseVimse frottéinlägg
Flera hemsydda inlägg

Blöjbyxor:
2 Manymonths longies storlek L
2 Thirsties duo wrap storlek 2
3 Alvehamn skalbyxor
1 gDiaper
2 Flip
1 Bumpy storlek L
2 ImseVimse Soft storlek SLarge

Vi har också en del testblöjor som jag har fått från olika företag som ska utveckla nya blöjmodeller. Dessa vill jag inte skriva om här, men det är blöjor som vi använder och det gör att vi har något fler blöjor än de som finns listade.

Jag vill påpeka att anledningen till att vi har kvar två blöjor med fleece är att dessa är defekta (knapp och resår har gått sönder). De fungerar endast som reservblöjor. Efter att fleece-larmet kom 2013 har jag valt att gå bort från blöjor med fleece. Det finns massor att skriva om det ämnet, men det väljer jag att inte göra här.

De första tygblöjorna jag köpte var allt-i-ett. Jag ville ha tygblöjor som fungerade precis som engångsblöjor. Till en början var det också viktigt för mig med torrskikt, då jag inte riktigt var beredd att ha koll på barnet hela tiden och att byta varje gång blöjan blev blöt. Så tror jag det är för många som går över från engångsblöjor till tygblöjor. Med tiden har det blivit naturligt för mig att ha full koll på barnet och nu använder jag helst naturmaterial. Jag har också fått upp ögonen för pocketblöjor, vikblöjor, allt-i-2 och formsydda med ullbyxor. Vilka blöjor som är favoriterna har ändrats en del under tiden. Till ett spädbarn som kissar flera gånger i timmen tyckte jag det var praktiskt med torrskikt i blöjan. Till större barn som kissar sällan foredrar jag naturmaterial närmast huden. Ibland har jag tänkt att det vore praktiskt att hitta en favoritblöja och bara ha just den sorten, men jag har kommit fram till att för oss passar det bäst att ha flera olika sorter att välja på. T.ex. väljer jag naturmaterial närmast huden när vi är hemma och kan byta blöja när barnet har kissat. Samtidigt ser inte våra liv ut så att det alltid är möjligt att lägga allt fokus på barnets blöjor. Det kan vara stressiga vardagskvällar när man lagar middag och sköter tvättstugan, längre bilresor, promenader på stan eller några timmar på lekplatsen i minusgrader med massor med kläder på barnet. Vid dessa tillfällen tycker jag det är bäst att använda en blöja med torrskikt som dessutom kan boostas rejält. Man ska inte glömma bort att barn ändrar kroppsform och även blöjans uppsugningsförmåga behöver justeras några gånger under en blöjperiod. Det kan därför vara bra att ha en del olika blöjor att välja mellan.

Om jag skulle börja om hade jag inte valt att ha fullt så många olika sorter som vi har nu. Den brokiga samlingen är ett resultat av att jag har velat testa så många olika sorter. Jag har valt att behålla de blöjor som har fungerat. Alternativet hade varit att sälja av några sorter som fungerar bra för att sedan ersätta dem med blöjor som fungerar ännu bättre, men det har inte lockat mig. Just nu har vi flera blöjor än ett barn behöver, men det beror naturligtvis på att samlingen är köpt med tanke på två barn. Jag väljer att spara en del blöjor som är för stora nu men som jag vet kommer bli perfekta mot slutet av blöjperioden. T.ex. använder vi just nu inte Muksut bambuinlägg då de är för tjocka för mitt blöjbarn. Men dessa vet jag blir perfekta som inlägg i bumGenius pocketblöjor när han blir större och vi behöver bättre uppsugningsförmåga.

Hysterin kring att testa många olika tygblöjor verkar drabba många småbarnsföräldrar. I tygblöjeforum dyker det hela tiden upp nya föräldrar (tråkigt nog nästan bara mammor) som börjar jakten på den perfekta blöjan. När jag var mitt uppe i testandet trodde jag att jag aldrig skulle tröttna. Men det gjorde jag faktiskt! Plötsligt en dag kände jag mig mätt på att testa blöjor och kände istället att jag bara ville använda de blöjor vi redan hade. Det är naturligtvis lätt att kritisera köphysterin som uppstår när man börjar med tygblöjor. Väldigt många vill börja använda tygblöjor av miljöskäl och så blir man besatt av alla dessa fina märken, modeller och tryck. Då ska man tänka på att det finns en stor andrahandsmarknad för tygblöjor och de som håller på och testar sig fram säljer vidare i samma takt som de köper nytt. Jag har t.ex. alltid haft en konstant mängd blöjor. Om en blöja inte har passat har jag sålt den vidare innan jag har köpt en ny.

Det finns också en väldigt viktig aspekt som den oinsatta säkert inte känner till, nämligen att tygblöjor är fantastiskt roligt. Det är den absolut roligaste hobbyn jag någonsin har haft. I perioder med dålig sömn och nattamning har tygblöjorna varit som terapi för mig. Varje blöjbyte blir så otroligt mycket roligare med tygblöjor. Och glädjen över ett postpaket med tygblöjor kan inte beskrivas, den måste upplevas!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar